The EITHER/OR CABARET udspiller sig på en natklub i Shanghai i 1937, hvor kinesere og europæere lever deres drømme ud. Udenfor vrimler byen med fjender. Skal natklubgæsterne blive eller flygte?
Sammen med det skæve og krøllede engelske kultband The Tiger Lillies tager 5 danske og 5 kinesiske skuespillere os med på en ordløs, gennemkomponeret og stærkt visuel musikalsk rejse. Shanghai var i 1930'erne mere syndig end Berlin og Chicago tilsammen. Byen med tilnavnet Sin City var himmel og helvede på jord for strande russere på flugt fra revolutionen, jøder på flugt fra nazismen og kinesere på jagt efter lykken. I denne på én gang skræmmende og tiltrækkende malstrøm af livsudfoldelse blomstrede et livligt natteliv med dansere, gigoloer og inkarnerede livsnydere.
Forsangeren i The tiger Lillies, Martyn Jacques, står bag musikken og forestillingens libretto - på én gang meget Kierkegaardtro og dybt original. For iscenesættelsen står Anders Nyborg - der har trukket flere Reumert'er og nomineringer til Odense Internationale Musikteater.
THE EITHER/OR CABARET bliver et af bidragene i forbindelse med fejringen af 200-året for filosoffen Søren Kierkegaard, der løber af stablen i 2013. Forestillingen spilles på engelsk og skal på turné i Kina. Samarbejds-produktion med NoDomain og Shanghai Dramatic Arts Center.
odenseteater.dk
Forestillingen var delt op i tre akter, kedsomhed, angst og fortvivlelse, og blev bundet sammen af uddrag fra Forførerens Dagbog - Johannes erklærer sin kærlighed til Cordelia, men kan seksuelt ikke holde sig fra andre kvinder.
Martyn Jacques sang med falsetstemme hele forestillingen igennem. Nogle har den opfattelse, at det var lidt enerverende at høre på i længden, men jeg nød det. Den passede utrolig godt til cabaretstilen.
Jeg kunne ikke styre mit indkøbsgen - som i øvrigt ikke er stort - og jeg måtte have cd'en med forestillingens musik, som blev solgt og signeret efter koncerten. Nu har jeg haft tonerne i højttalerne hele formiddagen, og jeg fortryder ikke købet. Falsetstemmen er kun i brug på et par numre, og ellers falder min sammenligning med ingen ringere end Tom Waits.
Jeg elsker teaterkoncerter, og denne bekræfter kun.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar