mandag den 3. februar 2020

NemID

Dagen i dag blev dedikeret til den dårlige samvittighed, sjusk og hængepartier. Lysterne måtte vige pladsen!

Den dårligste af dårlige samvittigheder: 
Fornyelse af NemID til den andelsforening, jeg bor i.
NemID for erhverv skal fornys hvert tredje år, og da id'en udløb for over et år siden, var jeg i hast inde på NemID's hjemmeside. Det første jeg stødte på ... uden at læse tæt og videre ... "Det koster 250 kr. at ringe op". 
Åh, jeg blev træt, lukkede ned og helt af. 

Nu er vi, der bor sammen, ved at opløse vores andelsforening for derefter at overtage ejendommen som private ejere. Det er slut med at være idealist og have socialistiske tanker. Jeg vil ikke nævne navne, men jeg har ikke været primus motor!

Siden eftersommeren har NemID'en været mit ømmeste punkt. Det kunne jo være, at vi fik brug for id'en i forbindelse med likvidationen.

Før jul fik jeg post fra Erhvervsstyrelsen i foreningens e-boks, og så kom der en rykker i sidste uge. 
Det var garanteret fornyelse af andelsforeningens registrering som frivillig forening i virksomhedsregisteret. Det skal også ske hvert tredje år, men jeg kunne af gode grunde ikke læse posten pga manglende NemID. Fandens. 

ALTING vil garanteret blive mere besværligt jo længere tid, der går. 

I dag tog jeg hul. Det skulle ordnes, om så jeg skulle bruge hele dagen og natten med.

Der er styr på det hele nu 🙂 men hk, hvor jeg har rystet og været ophidset. Måske skal der heller ikke så meget til, men ingenting skal være nemt for amatører. 
  • Åbner e-boks og logger på med den gamle NemID. Jeg venter på fejlmeddelelsen, som jeg jo godt ved kommer. Kopierer fejlkoden over i en note i tilfælde af, at jeg skal bruge den senere.
  • Fejlmeddelelsen siger også, at jeg skal kontakte Brugersupport. Brugersupport? Ville det ikke have været rigtigt nemt, hvis der dér havde stået et telefonnummer eller været et link direkte til den side, jeg skulle bruge for at komme videre?
  • Åbner NemID, skøjter lidt rundt, før jeg finder den kendte side, hvor der står, at det KAN koste 250 kr. ekskl. moms at ringe op. Øh .... kan det passe?
  • Jeg bevarer roen og når til et sted, hvor der står, at jeg kan få gratis hjælp, når det drejer sig om fornyelse. Længere nede på siden står der Kontaktmuligheder: Ring til NemID erhvervssupport. Så skal jeg trykke igen, og jeg får et telefonnummer. Ja tak og tak for musearm. Telefonnummeret kunne lige så godt have stået på siden.
  • Jeg finder min mobiltelefon frem, taster nummeret, hører ringetone "Du er nu nummer 1 i køen". OK, hvis jeg er nummer et i køen allerede ved første opringning, er der jo ingen kø! Til gengæld er der en vældig laaaang telefonmenu, jeg skal igennem: Er jeg engelsk? Og derefter seks valgmuligheder. Jeg ved godt, at jeg ikke behøver at høre hele menuen igennem, før jeg vælger
  • "Indtast CVR-nr."  Åh, hvor er det nu jeg har det? Lede-lede-lede. Her. "Indtast CVR-nr.". JA JA JA, det kommer nu.
  • Så tror jeg mig igennem, men nej: "Vil du vurdere din support, når samtalen er afsluttet?" NEJ NEJ NEJ, jeg vil bare tale med et menneske.
  • ".... Du taler med Kasper ...." Hvor befriende, og hvor lyder han flink.
Jeg fremlægger mit problem og går lidt til bekendelse af min sjusk. Efter nogle tjekspørgsmål siger Kasper, at jeg kan bruge min NemID om 10 minutter, og han skal end ikke bruge min kopierede fejlkode. 

Nu er NemID ordnet, e-boksen tømt og Erhvervsstyrelsen tilfreds. Og ikke mindst er min samvittighed lettet. Hvor svært var det? 
Med den dårlige samvittighed taget i betragtning kunne det slet ikke svare sig med den lange udskydelse.

Jeg ved det, men lærer jeg af det?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar